Bülent Gürçam / |
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
Yazarın Diğer Yazıları |
|
Yalova ile hesaplaşmak |
|
|
Avrupa nerede, biz neredeyiz? |
|
|
Sokak hayvanları ve Yalova |
|
|
Değer bilmek |
|
|
Festival yoksunu Yalova |
|
|
Çınarcık Bir Alaçatı olabilir mi? |
|
|
Türkün en kadim bayramı ‘Nevruz’ başladı |
|
|
EMİTT Fuarı ve Çınarcık |
|
|
Şuşa Beyannamesi Analiz |
|
|
Tekrar Sokak Hayvanları |
|
|
10 Ocak Çalışan Gazeteciler günü |
|
|
Akraba Evliliği |
|
|
Çınarcık ta, güzel şeyler olmuyor mu? |
|
|
Çınarcık’ta Konut Sorunu |
|
|
Çınarcık’tan, Meral Akşener geçti |
|
|
Yerel Yönetim Yönetemeyince Ne Olur? |
|
|
Siyasi Özürlü Çınarcık |
|
|
Yeniden Çınarcık’a Merhaba |
|
|
Ufak Esnaf |
|
|
Bölgemizin En Büyük Problemi |
|
|
Milli Meseller |
|
|
Nihayet Kaymakamımız Var! |
|
|
Belediyecilik! |
|
|
Halkın Parası ile Reklam Yapmak |
|
|
Umut Allah’a Kaldı Çınarcık! |
|
|
Kendini Doğrultamayan Diaspora! |
|
|
Bayram Gelmiş Neyime! |
|
|
Geçmişi Aramak! |
|
|
Diasporada 19 Yılın Hikayesi |
|
|
Çınarcık’ın, Bitmeyen Çilesi Trafik |
|
|
Bu Fikirler Beni Bağlar |
|
|
Çınarcık ve Koruköy Bunları Hak Ediyor Mu? |
|
|
Kent Konseyi Nedir? |
|
|
Açık itiraf! |
|
|
Geriye Dönüş Olmaz |
|
|
2 Yılın Bilançosu Çınarcık |
|
|
Çınarcık’ı Sen Mi Kurtaracaksın! |
|
|
Çınarcık’ımızı, Yaşam Alanı Seçen Tanınmış Simalar Neden Çınarcık’ta Yaşıyorlar? |
|
|
Çınarcık’ımızın Tanınmış Simaları |
|
|
Çınarcık Köyiçi |
|
|
Bahtsız Çınarcık |
|
|
Çınarcık Bunu Hak Ediyor Mu? |
|
|
Çanakkale Zaferi |
|
|
Şamanizm ve Nevruz Bayramı |
|
|
Çınarcık Koruma ve Sosyal Dayanışma |
|
|
Vatandaşının Değerini Bilmemek |
|
|
Çok mu zor? 2 |
|
|
Çok mu zor? |
|
|
Yaşadığın bölgeye katkı sağlamak |
|
|
Vatandaşa hesap vermek |
|
|
Çınarcık gündemi |
|
|
Yine İYİ’lik kazandı! |
|
|
Doğru olabilmek, dik durabilmek... |
|
|
Doğa harikası yerler arasında Çınarcık, neden yok? |
|
|
Rekabet şart |
|
|
Noel, Saint Nicolas, Santa Klaus veya Aziz |
|
|
Sosyal ağlar ve Çınarcık |
|
|
Kamuoyu oluşturmak |
|
|
Çınarcık Halkının talepleri |
|
|
Çınarcık Halkının talepleri |
|
|
Çınarcık’ta yetkili biri olsaydım! Neleri yapardım? Neleri yapmazdım? |
|
|
Mavi Bayrak Yalova’ya çok uzak! Neden..? |
|
|
Azerbaycan - Ermenistan savaşı sonlandırıldı |
|
|
Hızlı büyüyen Çınarcık |
|
|
Avrupa ve Türkiye |
|
|
Azerbaycan hala bağımsız değil |
|
|
Çınarcık büyüyor |
|
|
Çınarcık’ta sezon bitti! |
|
|
Avrupa ile kıyaslama |
|
|
Belçika’dan Merhaba |
|
|
Nasıl bir Çınarcık istiyorum |
|
|
17 Ağustos 1999’da ne olmuştu? |
|
|
Kısa kısa Çınarcık dertleri |
|
|
Çınarcık gündemi |
|
|
Bir türlü markalaşamayan Çınarcık |
|
|
Kardeş Azerbaycan da, neler oluyor? |
|
|
Her şeye rağmen hayat devam ediyor |
|
|
Muhalefetsiz Çınarcık |
|
|
Çınarcık Esnaf Odası |
|
|
Doğunun Çukurova’sı Iğdır |
|
|
Vizyon şart |
|
|
TEMA Vakfı |
|
|
Çınarcık’ta güzel şeyler! |
|
|
Engellerin gölgesinde 19 Mayıs |
|
|
Yumurta ve sağlığımızda ki yeri |
|
|
Hayatımız normale dönüyor |
|
|
Güney Azerbaycan |
|
|
Bir Türlü Anlaşılmayan Meseller! |
|
|
Vazgeçilmez Sevda Çınarcık ve Asırlık Çınarı |
|
|
Sokak Hayvanları 2 |
|
|
Çınarcık Kısa – Kısa |
|
|
Korona ve Çınarcık |
|
|
Duyarlı Olmak |
|
|
Ne yazayım? |
|
|
BELEDİYE ÇAY SATAR MI? |
|
|
KONUMUZ CHP |
|
|
ÇINARCIK KONUŞUYOR |
|
|
KISA-KISA ÇINARCIK |
|
|
LUNAPARK MI, HAYALET PARK MI? |
|
|
GÜNDEMİMİZ DEPREM |
|
|
Belediyenin görevleri |
|
|
Çınarcık’ta, hiç mi güzel şeyler olmuyor? |
|
|
Bir türlü markalaşamayan Çınarcık |
|
|
Çınarcık’ımızın, Tanıtılması |
|
|
Hanım Elleri |
|
|
Balık yiyemeyeceğiz! |
|
|
Sayın Numan Soyer’e Teklif |
|
|
Marmara’nın İncisi, ya da eski adıyla vazgeçilmeyen |
|
|
Çınarcık |
|
|
Denizlerimizin Değeri 100.Yılımız da Anlaşıldı! |
|
|
Garip ve sahipsiz bir Çınarcık |
|
|
İki Önemli Cumhuriyet |
|
|
Türk Dünyası |
|
|
Çınarcık’ımızda, olmasını istediklerimiz |
|
|
Sezon biter, Sorun bitmez |
|
|
Malazgirt Zaferi’nin 948. Yıl dönümü |
|
|
YALOVA-ÇINARCIK YOLU |
|
|
SEZON YİNE KÖTÜ GEÇTİ! |
|
|
BEN BELEDİYE BAŞKANI OLSAYDIM! |
|
|
DÜNYA BASIN GÜNÜ AZERBAYCAN |
|
|
KONUMUZ YİNE ÇINARCIK |
|
|
İMADEDDİN NESİMİ (NESÎMÎ) |
|
|
YALOVA’DA ÜRETİM SEZONU! |
|
|
ÇINARCIK 2 |
|
|
NE YAPSANIZ, OLMUYOR! |
|
|
ÇINARCIK |
|
|
28 MAYIS 1918 AZERBAYCAN CUMHURİYETİNİN KURULUŞ GÜNÜDÜR |
|
|
14 MAYIS ÇİFTÇİLER GÜNÜ |
|
|
10 MAYISTA NE OLMUŞTU!10 MAYISTA NE OLMUŞTU!10 MAYISTA NE OLMUŞTU! |
|
|
3 MAYIS NEDİR? |
|
|
ALIŞAMADIM, NE YAPSAM, OLMUYOR! |
|
|
24 NİSAN 1915’ TE NE OLMUŞTU? |
|
|
HAYIRLI OLSUN! |
|
|
SEÇİM BİTTİ Mİ BİTMEDİ Mİ? |
|
|
YALOVA YEREL SİYASETİ |
|
|
21 MART TÜRKÜN KADİM BAYRAMI “NEVRUZ” |
|
|
“TURAN’IN” ANLAMI! |
|
|
AVRUPA VE TÜRKİYE |
|
|
27 YIL ÖNCE HOCALIDA NE OLMUŞTU! |
|
|
BRÜKSEL’DEN MERHABA |
|
|
BÖLGEYE GÖRE EĞİTİM MÜMKÜN MÜ? |
|
|
Çınarcık’ta kısır siyaset |
|
|
İran’da yaşayan Türkler! |
|
|
20 Ocak 1990 Azerbaycan’da ne olmuştu? |
|
|
DOĞU TÜRKiSTAN’DA NELER OLUYOR? |
|
|
Sarıkamışı hatırlayalım! |
|
|
Çınarcık’ın değerini bilmek! |
|
|
Çınarcık’ın Problemleri |
|
|
Umut Olmazsa Yaşanmazmış |
|
|
Hemreylik “Azeri Türkçesi’nde birlik, dostluk” |
|
|
Siyaset kızışıyor! |
|
|
Azerbaycan’dan Selamlar |
|
|
Havadan Sudan |
|
|
Sokak Hayvanları |
|
|
|
|
|
|
|
|
Sevgili okuyucular, halkımızın en kadim Bayramı Nevruz, biz daha İslamiyet’i kabul etmeden önceye dayanan bir gelenektir. Bir adı da Bahar Bayramı olan bu inanç, dünyanın birçok halkı tarafından bilinmektedir. Aslında fazla derine inmek gibi niyetim yok. Sadece konunun bilinmesinde yarar görüyorum. Yani biz Türklerin ilk inançları olan Şamanizm’le, Nevruz Bayramı’nın ilişkisini ve bizim ne kadar kadim bir tarihimizin olduğunu anlatmaya çalışacağım.
Nevruz Bayramı ismine 2. yüzyılda rastlandığı ve İran Pers kökenli olduğu söylenmektedir.
Hâlbuki Nevruz Bayramı’nda kullanılan ananelerin ve usullerin, isimlerin daha Taş Devrine dayandığı ve Şamanlara ait olduğu çok açıktır. Nevruz Bayramı, Türk Dünyasında ve 23’ten fazla ülkede kutlanmakta ve bu kutlamalar 1 aylık bir süreye yayılmaktadır. Nevruz Bayramı’nda dört önemli element işlenmekte ve bu dört elementin tabiatı yaşatan elementler olması bu inancın ne kadar kadim olduğunu göstermektedir.
Nevruz bayramı, şubat ayının son çarşambasından başlamak üzere, 4 çarşamba dikkate alınır; Mart 21’de, ise Nevruz… 4 Çarşamba; Su, Ateş, Rüzgâr ve Toprak olarak kutlanır ve son çarşamba yani 21 Mart’a kadar gelen günlerde birçok değişik kutlamalar yapılır. Bu kutlamalar genel olarak tabiatı oluşturan dört elemente uygun işlenir. Şubat ayının sonunda tabaklara buğdaylar konur ve yeşermesi beklenir. Bu tahmini 21 gün sürer, 21 Mart’ta Bayramın simgesi olarak bilinir, adına “Semeni” denir ve tüm evlerde sofraların ortasına konur, bereketi ve baharı simgeler.
Örneğin ilk çarşamba, Su çarşambası olarak bilinir ve suyun içinde barınan çeşitli minarelerin, tabiatın uyanması ve yaşayabilmesi için gerekli olduğuna inanılır. Su etrafında toplanılır, suya çeşitli maniler söylenir, genç kızlar su kenarında dilekler tutar.
İkinci Çarşamba, Ateş (Od) çarşambasıdır. Buradaki ortak geleneklerden biri de Nevruz ateşidir. Eski Türklerde (Şaman İnancında) ateş kutsal sayılırdı. Tanrı'nın bir hediyesi olarak kabul edilen ateşe atfedilen kutsiyetten dolayı, Türk topluluklarında ateşe tükürmek, ateşe küfretmek, ateşi su ile söndürmek, ateşle oynamak hoş karşılanmaz.
Üçüncüsü, Rüzgâr (Yel) çarşambasıdır. Rüzgâr, bitkiler arasında döllenmenin aracı olarak bilinir ve bu rüzgâr olmazsa doğanın bu olayı tek başına gerçekleştiremeyeceği düşünülür.
Dördüncü Toprak çarşambasıdır. Bu genel olarak mart ayının 21’i ne denk düşer ve doğanın uyanmasını, toprağın uyanmasını ve bahar ayını müjdeler. Bu hafta, başta toprağa emanet edilen ölüler ziyaret edilir ve mezarlıklar dolup taşar, çeşitli yiyecekler dağıtılır ve bahar müjdelenir. Temizlikler yapılarak yeni bir hayata başlandığına inanılır.
Tüm bu eğlenceler ve tedbirler 1 ay süreye dayanır ve dikkat ederseniz bizim bir aylık bir sürede kutladığımız diğer hiçbir bayram yoktur. Ayrıca atalarımızın inancı olarak bildiğimiz şaman inancında yaşayan Taş Devri insanlarından günümüze kadar hiçbir şekilde deforme olmadan gelebilmiştir.
Nevruz Bayramının en büyük geleneklerinden birisi, Köse Oyunudur. Bu oyun 6 kişilik kadronun oynadığı bir oyundur. İki ana karakter vardır, birisi yaz birisi kış. Bunların 4 tane de alt öğeleri vardır. Yaz kösesi, kış kösesini göndermek istemektedir. Kış köşesini göndererek memleketlerine baharın, coşkunun, tüm renklerin gelmesini beklemektedir. Bu oyun genel itibariyle kışı gönderip baharı karşılama oyunudur. Bu oyunda, Şaman Kültürünün ve inancının tümünü yaşadığınızı fark edersiniz. Oyunun kuralları tamamıyla hayatın gerçeklerini sahnelemekten ibarettir, oyuncuların kendilerini boyalarla ve renkli giyesilerle donatması, dansların tabiatı ilgilendirmesi, bizim inancımızın doğa üzerine kurulduğunun en büyük ispatıdır.
21 Mart, Nevruz Bayramıdır. Ben bunun Şaman Bayramı olduğuna inanırım. Bu aşağıda sıraladıklarım ise şaman inancında kullanılan elementlerin, Nevruzda kullanılanlarla hemen hemen, benzerlik taşıması. Ağaçlara, taşlara, su kaynaklarının etrafına bez bağlamak Şamanizm'de önemli bir ritüeldir. Gökteki Tanrılara beyaz, Yer-Su ruhlarına kırmızı, Yeraltı Tanrılarına ve Ruhlarına ise siyah bez parçaları kullanılıyordu. Bu yolla, Tanrılara dilek ve isteklerini ilettiklerine inanıyorlardı. Bu renkler ve elementler kullanıldığı biçimiyle, bu Bayramın İslamiyet’ten çok önce olduğu açıkça görülür.Ha, bu arda bir şeyi de açıklamakta yarar görmekteyim, şu anda Türkiye’de kullanılan nevruz ananeleri, Nevruz Bayramının tamamını teşkil etmemekte, hâlbuki diğer Türk Cumhuriyetlerinde bu bayram daha görkemli ve ananelerin tamamı uygulanarak yapılır. Bunu gördüğünüzde ise bu bayramın tamamen bir şaman bayramı olduğunu anlarsınız.
|